onsdag 5. januar 2011

Sjølvanvisar.

Platebiter, klare for bearbeiding.

Ein av dagane denne romjula vart satt av til å lage ein sjølvanvisar. Den skal ha ytter- og innertreff og den må være solid nok til å tåle ein del juling frå ymse handvåpen - frå .22 til 454 Casull. Ytterplata skal henges opp med kjetting og innerplata skal hengsles til den ytre. Emner ble hamstra og alt var klart til å sette i gang. Tanken var å bruke 4418-plata på bildet over som ytterplate, men den gjekk desverre ikkje i chucken på dreiebenken, so den blir skåna enn so lenge.

Arbeidsteikninger for prosjektet finnes kun i tankeform. Eg så for meg omtrent korleis eg ville at resultetet skulle bli. Ellers ble målsetting og dimensjonering til undervegs. Dette er ikkje akkurat rakettvitenskap. Ein stålblink som skal henge i kjetting fungerar so lenge den greier minimumskravet - å henge i ein kjetting.

Plata er oppspent i benken, klar for utboring.

Emnet for ytterplata ble spent opp i dreiebenken og eit hol ble bora, slik at eg kunne dreie ut innvendig diameter til ønska mål.

Boring av hol i plateemnet.

Eg sleit litt med at benken var særdeles ustabil og at skjæret ikkje var sentrert, men til slutt var eg då ute på ein diameter eg kunnne leve med. Eg fant eit passende flattstål i ruskehaugen på verkstedet og det fikk æra av å supplere RF-platene. Det hadde kanskje vore meir hensiktsmessig å lage alt i RF, men eg hadde desverre ikkje anna egna flattsål tilgjengelig, so då måtte fanden nøye seg med fluer.

Alt som trengs av stål. RF og "R" i fargerikt felleskap.

Flattstålet ble kappa i passende lengder med vinkelsliper og alle skarpe kanter ble avgrada. HMS er viktig, sjølv for slike små hobbyprosjekt.

Så tok eg til med den delen av prosjektet eg såg mørkast på; sveising. Eg er ikkje akkurat verdens beste sveisar og trives difor langt betre foran ein dreiebenk enn bak eit sveiseapparat. Det hjelp heller ikkje på at utvalget av elektrodar i hylla ikkje er det beste. Som dykk ser er ikkje sveisane heilt patente, men forhåpentlegvis held dei. Eg starta med å sveise fast eit flattstål til innerplata og to flatstålbitar på ytterplata. Flatstålet som ble festa i innerplata ble fekk eit hol i enden før sveising, medan stålbitane på ytterplata ble bora etter sveisinga for at eg skulle være sikker på at holet endte opp på rett plass og innerplata ble hengende rett i forhold til ytterplata.

Finn ein (sveise)feil.

Samboring utført og bolt prøvemontert.

Senterplata dekker holet i ytterplata.

Etter at hengsla for innnerplata var kommet på rett plass, var prøvemontert og godkjent var det dags for å sveise på festepunkta for kjettingen. Stålbitane ble bora og slipa før sveising. Plassering ble gjort på augemål. Med litt knot, klabb og knøling endte dei opp sånn passe skjeivt i forhold til hengsla - som heller ikkje er beint påsveisa på nokon som helst måte. Kjære nissen: Til neste jul ønsker eg meg sentrumsvinkel.

Feste for oppheng påsveisa.

Ferdig sveisa og montert for å skjekke om den heng rett og fungerar slik den bør. Stålblinken skal henge litt skrått slik at rikosjetter går i bakken og at innerblinken legg seg inntil ytterplata.

Sveising og sliping utført - klar for prøvehenging.



Drumroll...



Hengsla for senterplata dekkes ikkje av ytterplata.

Festet for kjettingen havna visst litt for langt bak, so skråinga vart i overkant stor. Eg vurderte å sveise på ei vekt (AKA ein passeleg stor stålklump) nederst på baksida av ytterringen for at den skulle rette seg opp, samt at massen i ringen ville bli større slik at treff i ytterplata ville gi mindre sving i blinken.

(Den "kjettingen" eg brukar her er kun for å teste korleis den heng. Eg skal sjå om eg får kloa i litt meir solide saker når den skal henges opp for ilddåp).

Plata heng i overkant skrått.

...men eg ombestemte meg og korta inn festepunkta i staden. Eit raskt lite kutt med vinkelsliparen og ein liten sving med sveiseapparatet og vips, so var det gjort. Trur de jammen ikkje at det gamle likestrømsapparatet begynte å oppføre seg òg. Dog, eg trur det skal nokre meter med sveisefuge til før vi har blitt bestevenner.

Nye ophengingsfester påsveisa. Jammen ble ikkje sveisen finare òg.

Kortinga av augene for oppheng gjorde at blinken heng rett so bra. Fortsatt ganske skrått, men hengsla stikk no ikkje utom ytterplata.

Hengsla vises ikkje lengre når ein ser blinken forfra.

No gjenstår det berre å teste den for å sjå om den oppfører seg greit og gir forskjellig respons på inner og yttertreff med både .22 og .454. Fortsettelse følger..

1 kommentar: